Arbeidsongeschiktheid


De kans bestaat dat je in je leven één of meerdere keren voor langere tijd arbeidsongeschikt raakt door ziekte en/of ongeval. Eén op de zeven mensen tussen 35 en 65 jaar wordt 5 jaar of langer arbeidsongeschikt. De meest voorkomende oorzaken die leiden tot langdurige arbeidsongeschiktheid zijn rugproblemen, hart- en vaatziekten en artritis. De meeste mensen zijn in hun werkzame leven financieel gezien beter beschermd tegen inkomensverlies bij overlijden dan wanneer zij arbeidsongeschikt raken.

Zelfstandig ondernemer / DGA
Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen zelfstandig ondernemers en dga's hun inkomen veilig stellen als zij door een ongeval of een ziekte (langdurig) arbeidsongeschikt worden. Als ondernemer loop je zowel zakelijk als privé grote financiële risico's bij arbeidsongeschiktheid, want de continuïteit van het bedrijf kan in gevaar komen en de kosten van levensonderhoud gaan ook gewoon door. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering ontvang je een uitkering zodat je je levensstandaard kunt handhaven en je wordt intensief begeleid door arbeidsdeskundigen en re-integratiespecialisten die je helpen als ondernemer weer snel aan de slag te kunnen.

Werknemer
Als je als werknemer arbeidsongeschikt langdurig wordt, is de kans groot dat je inkomen fors daalt. Het is belangrijk om eerst vast te stellen wat er via de werkgever is verzekerd als aanvulling op de wettelijke regelingen van loondoorbetaling bij ziekte gedurende de eerste twee jaar en de WIA-uitkering vanaf het derde jaar. Indien het netto besteedbaar inkomen bij arbeidsongeschiktheid ontoereikend is, zijn er verschillende manieren om individueel bij te verzekeren.


Naar boven ▲

Zelfstandig ondernemer


Elk jaar wordt een groot aantal ondernemers door ziekte of ongeval arbeidsongeschikt. Natuurlijk denk je hier zelf liever niet aan, maar de kans bestaat wel degelijk dat ook jij arbeidsongeschikt raakt. Als zelfstandig ondernemer of directeur-grootaandeelhouder heb je gèèn recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van de overheid. Bij arbeidsongeschiktheid zal je eerst je eigen vermogen moeten opeten - inclusief de overwaarde van de eigen woning - voordat je in de bijstand belandt. De bijstandsuitkering bedraagt circa 90% van het netto minimumloon. Dat is vrijwel altijd ontoereikend waardoor je de veel gevallen in de financiële problemen kunt komen.  

Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) bescherm je je financiële positie en de continuïteit van je onderneming. Er zijn veel verschillen tussen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, niet alleen qua premietarief maar ook op het gebied van de dekking. De premies en voorwaarden van AOV's van de diverse verzekeraars zijn zeer uiteenlopend van kwaliteit.

Bij de inrichting van de AOV gaat het om een afgewogen keuze van ondermeer verzekerde bedragen, eindleeftijd, eigen risico-termijn (wachtdagen), indexering, tariefkeuze (vast of leeftijdsafhankelijk), arbeidsongeschiktheidscriterium en uitkeringsdrempel.


Naar boven ▲

AOV keuze



Er zijn veel verschillen tussen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV's), niet alleen qua premietarief maar ook op het gebied van de dekking en begeleiding bij arbeidsongeschiktheid. De premies en voorwaarden van AOV's van de diverse verzekeraars zijn uiteenlopend van kwaliteit.

Bij het inrichten van de AOV gaat het in relatie tot het arbeidsongeschiktheidsrisico (AO-risico) om een afgewogen keuze van ondermeer :
- dekkingsvorm
- verzekerde bedragen
- eindleeftijd
- eigen risico-termijn (wachtdagen)
- indexering
- tariefkeuze (vast of leeftijdsafhankelijk)
- arbeidsongeschiktheidscriterium
- uitkeringsdrempel


Naar boven ▲

AOV fiscaal



Veel zelfstandig ondernemers en dga's hikken aan tegen de premie van de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Het is goed om te weten dat de premie van de AOV fiscaal aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting, waardoor afhankelijk van het schijventarief tot 49% van de betaalde premie minder inkomstenbelasting betaald hoeft te worden. De premie geldt namelijk als uitgave voor inkomensvoorzieningen.  

Door de wettelijke systematiek komen de betaalde premies wél ten laste van het inkomen, maar niét ten laste van de winst uit onderneming. Dat is gunstig, want daardoor blijft de winst relatief hoog, waardoor ook hieraan gekoppelde aftrekposten (zoals de MKB-winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek) voor een zo groot mogelijk bedrag benut kunnen worden.

Tegenover de belastingaftrek staat natuurlijk wel een toekomstig fiscaal nadeel. De uitkeringen zijn belast. Door de AOV-verzekeraars worden dus op de uitkering loonbelasting, premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet ingehouden.


Naar boven ▲

Advies en aanvraag voor AOV zelfstandige / dga

Monshouwer Financiële Diensten adviseert bij de keuze van de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en verzorgt de aanvraag van de nieuwe verzekering of wijziging van de bestaande verzekering.

In een schema/tijdlijn ziet het traject er als volgt uit :

Uitleg
Opdracht-
bevestiging

Inventarisatie
Analyse AO-risico
Klantprofiel
(wett.verpl.)

AOV
Advies
Offerte

Bespreken/
Financieel
platform
Factuur
Advies
Aanvraag
AOV
opmaken/indienen
Begeleiding
Controle
AOV
Acceptatie
Beheer/
Nazorg
Factuur
Aanvraag
                   
<----------------- adviestraject : benodigde tijdsbesteding -------------------> <--------- aanvraagtraject : benodigde tijdsbesteding  ------->

 

Plan van aanpak

We spreken van tevoren af wat we gaan doen en voor welk bedrag. In de opdrachtbevestiging staat het plan van aanpak (specificatie van de werkzaamheden) en onze kostenopgave.

We onderscheiden twee trajecten : het advies en de aanvraag. Bij arbeidsongeschiktheid zelfstandig ondernemers en dga's bestaat het advies uit inventarisatie en analyse van het arbeidsongeschiktheidsrisico (AO-risico) inclusief opmaak van het klantprofiel en uit advies van de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

Wil je van het advies gebruik maken, dan kunnen wij vervolgens de aanvraag voor je verzorgen. Na het advies ben je echter ook vrij om de aanvraag zelf bij de aanbieder in te dienen.  In dat geval factureren wij uitsluitend de werkzaamheden van het advies.





Naar boven ▲

Beheer en nazorg AOV zelfstandige / dga

Zolang de arbeidsongeschiktheidsverzekering via ons kantoor loopt, heb je recht op beheer, nazorg en ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid. In de premie van nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zit niet langer onze kostenvergoeding. Voor de werkzaamheden van beheer/nazorg en ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid rekenen wij een vaste vergoeding ad € 405,00 per jaar (tarief 2024). 

Wij onderscheiden werkzaamheden die wij met regelmaat voor je verrichten en werkzaamheden die wij alleen voor je verrichten als je daadwerkelijk te maken krijgt met arbeidsongeschiktheid. Eenmaal in de drie jaar voeren wij een periodiek onderhoudsgesprek.

Beheer en nazorg

  invoeren relevante gegevens binnen administratie
  agenderen polis (optieclausule, contracttermijn)
   incasso en bewaken debiteurenrisico inclusief aanmaningen en eventuele afspraken betalingsregeling
  mutaties klantgegevens doorvoeren 
  adviseren en verwerken mutaties ten aanzien van de verzekering 
  doorgeven en toelichting mutaties in de polisvoorwaarden 
  onderhoudsgesprek: periodieke beoordeling of dekking overeenkomt met actuele behoefte van klant, bijvoorbeeld bij wijzigingen financiële positie, doelstellingen, sociale wetgeving
  gedurende de looptijd ondersteuning klant bij wens tot *Wijziging beroep *Voortijdig staken verzekering *Echtscheiding *Wijziging intermediair *Vragen van fiscale aard *Wijziging financiële situatie 
  werkzaamheden bij wijziging naamstelling aanbieder of nieuwe nummering polis/akte
  klant informeren over wettelijke wijzigingen/aanpassingen met mogelijke gevolgen voor polis


Naar boven ▲